Insolventierecht

Artikelen insolventierecht

Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) en huur

1 april 2021

WHOA: ook een mogelijkheid voor huurders tot verlaging van de huur?
Sommige ondernemers verkeren in financieel zwaar weer door corona. Doordat geen inkomsten worden verkregen, kunnen huurders soms de huurlasten niet meer dragen. Sommige verhuurders zijn maar in beperkte mate bereid om de huur te verlagen. Tussentijdse opzegging van de huurovereenkomst is soms niet mogelijk. De WHOA kan onder omstandigheden een oplossing bieden.

Wat is de voorwaarde?
Door de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) kunnen ondernemers die failliet dreigen te gaan een regeling treffen met schuldeisers en aandeelhouders. Met het akkoord van de huurder met zijn schuldeisers en aandeelhouders kan onder omstandigheden een faillissement worden voorkomen. Op basis van de WHOA kan de rechter schuldeisers verplichten met een akkoord in te stemmen. Een voorwaarde is dan wel dat een ondernemer een gezond business model heeft. Tot 1 januari 2021, op die datum werd de WHOA ingevoerd, kon alleen maar een akkoord worden bereikt met alle schuldeisers, indien die met een akkoord instemden.

De WHOA biedt huurders bij een dreigend faillissement ook de mogelijkheid om vastgelegde afspraken in een huurcontract te veranderen, ook dus in het geval dat de verhuurder met een verandering van de huurovereenkomst, een verlaging van de huursom, niet instemt.

In het akkoord dat aan de schuldeisers kan worden aangeboden, dus ook aan de verhuurder, kunnen bijvoorbeeld afspraken worden vastgelegd over een betalingstermijn, een huurprijsverlaging of zelfs het tijdelijk opschorten van de betaling van de huur.

Indien voldoende aantal schuldeisers met het voorstel akkoord gaan, kan de rechter een dergelijk aanbod vaststellen, homologeren.

Stemt een verhuurder met een homologatie niet in, kan hij toch door de rechter worden gedwongen in te stemmen met verlaging van de huur en is de verhuurder aan het akkoord dat door de rechter is vastgesteld gebonden.

Kan de huurovereenkomst tussentijds beëindigd worden met de WHOA?
Als de verhuurder niet instemt met het akkoord kan de rechter ook worden gevraagd om toestemming te verlenen om de huurovereenkomst tussentijds te beëindigen. Voortijdige beëindiging van het huurcontract leidt tot een verplichting tot betalen van een schadevergoeding door de huurder aan de verhuurder. Indirect biedt de WHOA daarom een extra grond voor het opzeggen van de huurovereenkomsten van bedrijfsruimtes, dit naast de al in de wet vastgelegde gronden voor opzegging.

WHOA gaat faillissementen voorkomen

2 maart 2021

Op 1 januari 2021 trad de Wet Homologatie Onderhands Akkoord in werking (WHOA). Ondernemingen die dreigen failliet te gaan door een zware schuldlast, maar wel beschikken over levensvatbare bedrijfsactiviteiten, kunnen door de WHOA doorgaan met het uitvoeren van de bedrijfsactiviteiten om een faillissement te voorkomen. Deze wet regelt een besloten akkoordprocedure én een openbare akkoordprocedure buiten het faillissement.

De behoefte aan een onderhands dwangakkoord waarmee enkele dwarsliggende partijen (schuldeisers/aandeelhouders) tegen hun wil kunnen worden gebonden, bestaat al heel lang. Toch is het nog niet zo heel lang geleden dat de rechter hiervoor de deur pas op een kleine kier heeft gezet. Dit gebeurde via de leerstukken van het misbruik maken van bevoegdheid (art. 3:13 BW) en van de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid (art. 6:248 BW), waarbij de belangen van de schuldeiser werden afgewogen tegen de belangen van de schuldenaren en deze schuldenaren doorgaans het onderspit delfden. Deze belangenafweging heeft de wetgever in 2008 in de Wsnp uitgebreid met de belangen van de andere schuldeisers die bij de sanering baat hebben (art. 287a Fw). Hiermee liep de wetgever toen vooruit op titel 7.1 van het later verworpen Voorontwerp Insolventiewet over het akkoord buiten insolventie.

Een akkoord over het terugbrengen van schulden kon tot 1 januari 2021 buiten het faillissement alleen tot stand komen als alle aandeelhouders en betrokken schuldeisers hiermee instemden. Dit betekende dat een enkele individuele aandeelhouder of betrokken schuldeiser door weigering een akkoord kon tegenhouden met een mogelijk faillissement tot gevolg. Hierdoor was het in de praktijk vaak lastig om tot een akkoord te komen. De WHOA gaat hier verandering in brengen, zodat niet een enkele individuele aandeelhouder of betrokken schuldeiser een akkoord kan tegenhouden. Indien de meerderheid het akkoord steunt, wordt dit akkoord op grond van de WHOA bevestigd door de rechter. Na de sanering van de schulden kan de onderneming dan, zonder dat een faillissement is uitgesproken, de levensvatbare activiteiten voortzetten.